Jäsenseurat

Alla kandiseurojen esittelyt:

Kuopion lääketieteen opiskelijat – KuoLO ry

Kalakukkokaupungin hurmaa

Lääkis Kuopiossa on varsinainen sulatusuuni, sillä ihmiset tulevat tänne opiskelemaan eri puolilta Suomea. Saattaakin olla, että Turun murre tulee alussa tutummaksi kuin savon huastaminen. Mutta mutta, kuutta vuotta Kuopiossa ei selviä kuulematta ihka aitoa savon murretta. Jos ei muualla niin torimummojen puheessa ainakin. Kuopion kaupunki rakentuukin tuon kuuluisan torin ympärille. Itse kaupunki on mukavan kokoinen, ja sieltä löytyy harrastusmahdollisuuksia moneen makuun. Varsinkin talviurheilumahdollisuudet ovat loistavat, sillä Kuopion korkeudella talvikin on jo ihan oikea talvi, eikä pelkkää loskaa. Välimatkat ovat kaupungissa siedettäviä, ja ainakin kesäaikaan kunto kasvaa fillaroidessa Kuopion – joskus mäkisiäkin – maastoja.

Myös opiskelija-asuntoja on hyvällä sijainnilla. Todennäköisesti aloitat Neulamäestä ja siirryt sieltä opintojen edetessä kohti Niiralaa ja keskustaa. Joka tapauksessa vehreä Savilahtea reunustava kampusalue sijaitsee näppärästi muutaman kilometrin päässä näistä alueista. Ensimmäinen vuosi kuluu pitkälti Snellmanian luentosaleissa, mutta hiljalleen opetus siirtyy uusiin ja viihtyisiin Medistudian ja kampusalueen vieressä oleviin yliopistollisen sairaalan tiloihin. Myös yöelämä huveineen on vilkasta Kuopiossa ja KuoLOlaiset näyttävät viihtyvän siellä hyvin, joskus ehkäpä liiankin hyvin.

KuoLO korjaa omansa!

Lääkärin ammatissa kollegiaalisuus on vahva ja siksi sitä aletaankin rakentamaan heti opintojen alusta lähtien. Kukaan ei jää Kuopiossa yksin, ei opiskelun eikä fuksipassin merkintöjen keräilemisen suhteen, sillä kurssikavereiden, ylempikurssilaisten ja varsinkin tuutoreiden ja KuoLOn hellässä huomassa aikansa viettäminen on kaikkea muuta kuin antisosiaalista puuhtaa. Ainejärjestön tarjoamat aktiviteetit pitävät huolen siitä, että kuolonkankeus ei pääse yllättämään! Bileitä, urheilua, kulttuuria ja varsinkin speksi on hurmannut KuoLOlaiset ja kuopiolaiset! Elämäsi odotetuimman kirjekuoren saavuttua voit opiskella lisää tulevasta elämästäsi Blastokystasta. Sitä odotellessa kannattaa muistaa: henki hyvänä, kanki kovana, KuoLO, KuoLO, hei hei hei!

Lääketieteenkandidaattiseura (LKS) r.y.

Helsingissä opiskelevien medisiinareiden vuonna 1933 perustettu ainejärjestö LKS toimii monin tavoin jäsentensä edunvalvojana, opintojen kehittäjänä ja viihdyttäjänä. Seuran jäsenet toimivat aktiivisesti tiedekunnassa ajaen opiskelijoiden etuja eri hallintoelimissä. Opiskelijoille järjestetään vuosittain lukuisia koulutuksia ja illanviettotapahtumia. Seurassa toimii aktiivisena parikymmentä harraste- ja urheilukerhoa aina kuorotoiminnasta jalkapalloon. Yhteishenki pitkien opiskelupäivien ohella tiivistyy Mediomilla, jotka ovat lääketieteen, hammaslääketieteen- ja eläinlääketieteen opiskelijoille vuokrattavia asuintiloja Ruskeasuolla ja Tilkassa lähellä Meilahden kampusaluetta, jossa suurin osa opiskelusta tapahtuu. Kandiseura omistaa Suomen vanhimman lääketieteellisiä kirjoja julkaisevan kustantamon, Kandidaattikustannus Oy:n.

Jäsenistölle tuttu paikka on Euphoria, kerhotila jonka sijainti on virkistävässä merituulessa Sörnäisessä. Itseään pääsee opintojen ohella toteuttamaan myös speksissä ja iso osa opiskelijoista osallistuukin speksitoimintaan opiskeluaikanaan. Lopputalvi huipentuu elegantteihin ja railakkaisiin vuosijuhliin.

Oulun Lääketieteellinen Kilta (OLK) ry

Oulun Lääketieteellinen Kilta ry on vuonna 1960 perustettu oululaisen lääketieteen opiskelijan edunvalvoja, jonka jäseneksi kutsutaan kaikki Oulun Yliopistossa lääketiedettä opiskelevat. Edunvalvontaa tehdään niin opintojen, ammattiasioiden kuin vapaa-ajankin suhteen. Lisäksi killan harrastetoiminta on laajaa – joka näkyy suuressa määrässä erilaisia harrasteryhmiä. OLK:n rakasta kiltataloa Walhallaa vuokrataan myös ulkopuolisille. Myös juhlia järjestetään vuoden aikana useita, mm. itsenäisyyspäivän bileet ”itsarit”, Kaamoskarit helmikuussa, joihin jokainen kurssi tekee oman videon sekä tietysti vuosijuhlat.

Medicinarklubben Thorax r.f.

Medicinarklubben Thorax r.f. är ämnesföreningen för medicine-, odontologie- och veterinärmedicinestuderande vid Helsingfors universitet, grundad år 1931. Medlemsantalet överstiger 200 och föreningens språk är svenska.

Till vår centrala verksamhet hör ordnandet av olika slags evenemang för våra medlemmar och bevakandet av våra medlemmars intressen inom studieärenden. Thorax högsta beslutsfattande organ är månadsmötet, där alla klubbens ordinarie medlemmar har rösträtt. Medicinarklubbens styrelse ansvarar för verksamheten och funktionärerna står för ordnandet av program.

Thorax har Finlands äldsta spextradition, som föddes år 1952. Ett nytt spex uppförs årligen. Spexet engagerar en stor del av våra medlemmar och bidrar till att skapa den goda kamratandan och stämningen som råder på klubben.
Thorax är en hjärtlig förening som lever och mår bra!

Thorax on Helsingin Yliopiston yhteydessä toimiva lääketieteen, hammaslääketieteen ja eläinlääketieteen opiskelijoiden ruotsinkielinen ainejärjestö. Thorax järjestää monipuolista ohjelmaa jäsenilleen ja valvoo jäseniensä etuja opintoasioissa. Jäsenmäärämme ylittää 200. Thoraxin speksi on Suomen perinteikkäin, speksiperinteemme sai syntynsä vuonna 1952.

Tampereen Lääketieteen Kandidaattiseura (TLK RY)

kandit.fi

Tampereen lääketieteen kandidaattiseura, tuttavallisemmin TLK, on pohjoismaiden suurimman sisämaakaupungin helmoissa toimiva ainejärjestö. Järjestö juhli vuonna 2017 jo 45-vuoden taipalettaan. Seura perustettiin samana päivänä kun lääketieteen opetus käynnistyi Tampereella. Ensimmäiset orientaatioluennot pidettiin nykyisen Koukkuniemen vanhainkohdin tiloissa, ja tarinan mukaan niiden välissä sai ainejärjestö myös alkunsa.

Nykyisin TLK pitää päämajaansa kaupin kampuksella Arvolla, aivan Taysin vieressä. Järjestötoiminta on hyvin aktiivista, ja harrastusmahdollisuuksia on aina perinteisestä urheilusta e-urheiluun, lautapelikerhoihin ja muihin aktiviteetteihin. Erilaisia tapahtumia järjestetään omalla Amos-klubillamme, joka sijaitsee kaupungin keskustassa. Klubia on mahdollista vuokrata myös yksityisiin tapahtumiin. Lisäksi kandiseuralaisiamme kuljettaa meidän oma pakettiauto, Kestipaku, joka on vuokrattavissa myös edullisesti jäsenille esimerkiksi muuttoautoksi.

Tampereella lääketieteen opetus perustuu Problem Based Learning (PBL)-malliin, joka sopii hyvin varsinkin niille ihmisille, jotka kaipaavat vaihtelua pelkkään luennoilla istuskeluun. Malli tukee opiskelijan omaa oivaltamista ja mahdollistaa opiskeltavien asioiden pohtimisen ryhmässä. Yksin täällä ei siis jäädä! Tampereella pre-kliininen ja kliininen opiskelu on integroitu, joka käytännössä tarkoittaa kaikkien asioiden läpi käymisen kolme kertaa: Ensin perusasiat, sitten kliininen näkökulma ja lopuksi asiat käytännössä klinikassa. Muista tiedekunnista poiketen kliininen opiskelu alkaa 4. vuosikurssin puolessavälissä.

Turun Lääketieteenkandidaattiseura (TLKS) ry

Turun Lääketieteenkandidaattiseura (TLKS) ry on Turun yliopiston lääketieteen opiskelijoiden ainejärjestö. TLKS on perustettu vuonna 1946, jäseniä seuralla on tällä hetkellä vajaa 900.

TLKS tarjoaa jäsenilleen elämyksiä, edunvalvontaa ja palveluita. Seuran toiminnan tarkoituksena on yhdistää medisiinarit aktiiviseksi ja kollegiaaliseksi yhteisöksi opiskeluvaiheessa sekä valmistumisen jälkeenkin.

TLKS:llä on oma toimistonhoitaja laitosrakennus Medisiina C:ssä. Medisiina D:ssä toimii myös opiskelijaruokala Flavoria. TLKS:n omistama kerhohuoneisto Tivoli sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 16.

Seuran tiedotuslehti, Booster, ilmestyy kuusi kertaa vuodessa. Booster tarjoaa tietoa ajankohtaisista asioista sekä seuran jäsenille mahdollisuuden julkaista omia kirjoituksiaan.

TLKS:n toiminnan rungon muodostavat ylimpänä päättävänä elimenä neuvosto, hallitus, lukuisat virkailijat ja toimihenkilöt sekä toimikunnat ja harrastekerhot. TLKS on Turun yliopiston ylioppilaskunnan alayhdistys.

Medisiinariseura Chiasma Ry

Medisiinariseura Chiasma ry on Venäjän federaation alueella opiskelevien ja sieltä valmistuneiden lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden yhdistys. Vuonna 1970 suomalaiset lääketieteen opiskelijat Leningradissa perustivat medisiinariseura Cortexin, jonka nimi muutettiin seuraavana vuonna Chiasmaksi.

Nykyään Chiasmaan kuuluu noin 15-20 jäsentä. Kaikki jäsenemme opiskelevat Pietarissa. Suurin osa meistä opiskelee Pavlovin Instituutissa (St Petersburg State I.P.Pavlov Medical University), mutta muutama jäsenistämme opiskelee Mechnikovin Instituutissa (North-Western State Medical University named after I.I. Mechnikov).

Chiasman ensisijainen tehtävä on yhdistää suomalaiset lääketieteen opiskelijat kollegiaaliseksi yhteisöksi opiskeluaikana ja sen jälkeenkin. Chiasma pyrkii myös aktiivisesti ylläpitämään suhteita Medisiinariliittoon ja Lääkäriliittoon Suomessa, sekä valvomaan opiskelijoidemme etuja opinto- ja sosiaalisissa asioissa Venäjällä.

Säännölliseen toimintaamme kuuluu yhteisön vuosi, syys- ja kevätkokoukset, hallituksen kokoukset ja mahdolliset koulutukset. Chiasma järjestää myös joka vuosi jo perinteeksi muodostuneet Chiasman Pikkujoulut. Muu toiminta liittyy pitkälti jäsenten omaan aktiivisuuteen, näistä esimerkkeinä Chiasman saunaillat, Paintball, jalkapalloilu jne.

FiMSA

FiMSA (Finnish Medical Student Association in Hungary ry) on Unkarissa lääketiedettä opiskelevien vuonna 2014 perustettu kandiseura. Unkarissa voi opiskella lääketiedettä englanniksi Budapestissä, Pécsissä ja Szegedissä ja jäsenistöömme kuuluu opiskelijoita kaikista näistä yliopistoista.

Lisäksi jäsenistöömme kuuluu muutama Unkarissa eläinlääketiedettä opiskeleva sekä Unkarin lähimaissa lääketiedettä opiskelevia suomalaisia, joilla ei ole omaa kandiseuraa.

FiMSA järjestää jäsenilleen koulutuksia, kokoontumisia ja erilaisia tapahtumia edistääkseen jäsentensä kasvua lääkäriksi, ammattitaitoa ja hyvinvointia. Vuosittain järjestämme kevät- ja syyskokouksien lisäksi koulutuksia, osallistumme Semmelweis-yliopiston karnevaaleihin ja muuhun toimintaan jäsenistön toiveiden mukaan. Ulkomailla opiskellessa suomalaisten yhteys korostuu ja meillä on tiivis yhteishenki.

Pyrimme toimimaan siltana eri yliopistoissa opiskelevien jäsentemme ja suomalaisten sekä kansainvälisten lääketieteen opiskelijajärjestöjen välillä.

RiSLO ry

www.rislo.fi

Riian Suomalaiset Lääketieteen Opiskelijat ry RiSLO on vuonna 2012 perustettu Riiassa, Latviassa, lääketiedettä ja hammaslääketiedettä opiskelevien suomalaisten ainejärjestö. Riiassa lääketieteen ja hammaslääketieteen opetusta tarjoaa kaksi yliopistoa: Riga Stradins Univertsity ja University of Latvia. Opetus yliopistoissa toimii perinteisen lääketieteen opetuksen muodossa, joka koostuu luennoista ja käytännön opetuksesta.

Yhdistys järjestää koulutusta, juhlia ja urheilutapahtumia, sekä toimii jäsenistönsä edunvalvojana opinnolisissa ja ammatillisissa asioissa. RiSLO on Suomen Medisiinariliiton jäsen.
Yhdistyksen toiminta-ajatuksena on tukea ulkomailla opiskelua tarjoamalla jäsenille lämmin ja monipuolinen yhteisö niin opiskeluaikana kuin sen jälkeenkin. RiSLO:n jäsenmäärä oli vuonna 2012 noin 30, kun nykyään määrä on jo lähes 360. Rekisteröidyn yhdistyksemme virallinen kotipaikka on Helsinki.

RoSLO ry

SMR ry

Suomalaiset Medisiinarit Ruotsissa (SMR) on vuonna 1982 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on yhdistää Ruotsissa lääketiedettä opiskelevat suomalaiset lääketieteellisiä tarkoitusperiä varten sekä pitää yhteyttä Suomen lääkintäviranomaisiin ja medisiinariseuroihin. SMR:llä on jäsenistöä jokaisessa lääketieteellisessä tiedekunnassa, joita on seitsemällä paikkakunnalla: Tukholmassa, Uppsalassa, Örebrossa, Lundissa, Göteborgissa, Linköpingissä ja Uumajassa. Eniten suomalaisopiskelijoita on Tukholmassa ja Uppsalassa, jonne ovat syntyneet myös omat paikallisyhdistykset Koitus ja Medulla.

TaSLO

taslo.fi

Tarton Suomalaiset Lääketieteen Opiskelijat (TaSLO) ry. on yksi suurimmista ulkosuomalaisten lääketieteen opiskelijoiden kandiseuroista. Tehtävänämme on ylläpitää kollegiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä ajaa jäseniemme etuja opinnollisissa ja edunvalvonnallisissa asioissa. Tartossa suomalaiset lääketieteenopiskelijat muodostavat tiiviin yhteisön, jonka yhteishenki on mainio. TaSLO järjestää jäsenilleen läpi vuoden tapahtumia, infotilaisuuksia ja tempauksia. Kandiseuramme julkaisee myös kaksi kertaa vuodessa ilmestyvää kandilehteä, Caput Lignumia. Teemme yhteistyötä Tarton yliopiston sekä virolaisten oman kandiseuran kanssa, joiden kanssa jaamme myös toimistomme. Toimistossamme toimii myös jäsenillemme suunnattu pieni kirjasto. Aktiivinen toimintakautemme huipentuu kandiseuramme marraskuisiin vuosijuhliin. Kaudella 2021 jäseniä meillä on 127. Jäseniämme on pääasiallisesti Virossa lääketiedettä opiskelevat suomalaiset opiskelijat, mutta otamme liitännäisjäseniksi myös muita lääketieteen ja hammaslääketieteen suomalaisia opiskelijoita, joilla ei ole opiskelumaassaan omaa kandiseuraa.

Vilnan Suomalaiset Lääketieteen Opiskelijat (ViSLO) ry

ViSLO  on Liettuan pääkaupungissa Vilnassa lääketiedettä opiskelevien suomalaisten jäsenseura, joka perustettiin vuonna 2018. Vilnan yliopistossa opetetaan englanniksi sekä lääketiedettä, että hammaslääketiedettä. Tällä hetkellä ViSLO:ssa on jäseniä 37, joista kaikki ovat lääketieteen opiskelijoita.

Jäsenseuramme tavoitteena on toimia opiskelijoiden edunvalvojana, edistää kollegiaalisuutta sekä yhdistää Vilnassa opiskelevat suomalaiset Suomen lääketieteellisiin verkostoihin koulutusten ja tapahtumien merkeissä. Näiden ohella järjestämme myös vapaa-ajan toimintaa jäsenillemme, sekä tiedotamme jäseniä ajankohtaisista asioista kuukausittain ilmestyvällä uutiskirjeellä.

ViSLO ry liittyi viralliseksi SML jäsenseuraksi keväällä 2019. Jäsenten määrä on noussut vuosi vuodelta ja tämä on saanut myös toimintamme laajenemaan.