Suomen Medisiinariliitto 45 vuotta!

1960-luvun loppu oli jännittävää aikaa. Opiskelijat alkoivat taistella oikeuksiensa puolesta. ”Hulluna vuonna” 1968 monien muiden opiskelijamielenosoitusten joukossa Helsingissä tapahtui ”Vanhan valtaus”, jossa opiskelijat valtasivat Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan 100-vuotisjuhlapaikan juhlia edeltävänä päivänä ja vaativat muutoksia yliopiston hallintoon ja opetuksen sisältöön. Medisiinarit pidättäytyivät tästä mielenosoituksesta; sen sijaan samana vuonna opiskelijoiden etuuksia valvomaan päätettiin perustaa kaikkien Suomen lääketieteen opiskelijoiden yhteinen liitto, Suomen Medisiinariliitto.

Pitkän ajatustyön ja kandiseurojen välisten neuvottelujen jälkeen SML virallistettiin oikeusministeriössä viimein alkuvuodesta 1970. Alkuperäiset hallituksen jäsenet olivat puheenjohtaja Arpo Aromaa, Aarno Kari, Matti Rimpelä, Erkki-Pekka Helle, Petri Kovanen ja Onni Hulkko. SML:a perustettaessa jäseniksi kutsuttiin kaikkien lääkiskaupunkien kandiseurat ja myös ulkomailla lääketiedettä opiskelevien suomalaisten järjestöt.

Liiton sääntöjenkin mukaan sen tarkoituksena on ”suomalaisten lääketieteen opiskelijayhdistysten keskusjärjestönä edustaa lääketieteen opiskelijoita kotimaassa sekä skandinaavisessa ja muussa kansainvälisessä toiminnassa ja edistää ja valvoa heidän yhteisiä etujaan erityisesti opinto-, ammatti- ja sosiaalikysymyksissä.” Tätä tarkoitusta SML toteuttaa seuraamalla aktiivisesti lääketieteen opiskelijoille ajankohtaisia asioita koko Suomen tasolla paikallisedustajiensa ja eri elinten edustuspaikkojensa avulla ja teettämällä tarvittaessa kannanottoja, kyselyitä ja adresseja. Tänä vuonna teemana on tähän mennessä ollut lääketieteen opiskelijoiden opinnoissa jaksaminen. Helsingin välivuosikohun vuoksi teetettiin kansallisella tasolla välivuosikysely, jossa kyseltiin opiskelijoiden tarvetta pitää taukoa opintoputkesta ja syitä välivuoden pitämiselle.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan, sitä voi kukin itseltään kysyä. Viiden vuoden päästä Suomen Medisiinariliitto on ollut toiminnassa puoli vuosisataa – 50 vuotta! Siihen mennessä liittoon kuuluvien opiskelijoiden määrä on kasvanut neljänneksen verran nykyisestä opiskelijamäärien lisäysten näkyessä lähes jokaisella vuosikurssilla. Medisiinariliitto saanee ottaa kantaa asiaan jos toiseenkin opiskelijarunsauden tuottaessa ongelmia tiedekunnille. Amanuenssipaikoista voi pian tulla aiempien vuosikymmenten tapaan pulaa. Näin etenkin, jos vanhempien opiskelijoiden työoikeuksia rajoitetaan paljon kohutun terveydenhuollon ammattihenkilöasetuksen muutoksen myötä. Viidessä vuodessa voi tapahtua paljon hyvääkin. SML:n valiokunnista YAVA – Ylioppilaskuntavaliokunta, joka on vielä tällä hetkellä lapsenkengissään – lienee varttunut suureksi tekijäksi Suomen Ylioppilaskuntien liiton keskuudessa. Seuraavat viisi vuotta tulevat kaiken kaikkiaan olemaan edunvalvonnalle yhtä suurta työmaata.

Medisiinariliiton toiminta perustuu lähinnä sen aktiivisen hallitukseen, joka koostuu puheenjohtajasta, kahdesta edustajasta jokaisesta suomalaisesta lääkiskaupungista (Helsingistä 3), kahdesta ulkomaisten opinahjojen edustajasta ja erinäisistä virkailijoista ja tarkkailijoista. Tällä hetkellä hallituksessa istuu 18 jäsentä. Liittokokouksia järjestetään kahdesti vuodessa (kevät-syksy) eri kaupungeissa vuorotellen (Helsinki-Oulu-Tampere-Kuopio-Turku). Kyseisen kaupungin edustajat ovat päävastuussa liittokokouksen järjestämisestä. Syksyiset juhlavuosiliittokokoukset viiden vuoden välein osuvat aina Helsinkiin.

Juhlavuotta kuuluu tietenkin juhlistaa! Medisiinariliitto viettää juhlapäiväänsä syksyllä Helsingissä. Vuosijuhlaviikonloppu alkaa tavallisen liittokokousviikonlopun tapaan syysliittokokouksella, jossa puidaan medisiinareille ajankohtaisia asioita ja hallituksen tavoitteita. Iltajuhla järjestetään Lääkäritalolla. Juhlaan kutsutaan liittokokousvieraita, entisiä SML-aktiiveja ja yhteistyökumppaneita. Liittokokousvieraita ovat kunkin kaupungin nimittämät liittokokouksen edustajat ja tarkkailijat, jotka seuran puheenjohtaja on vahvistanut. Jos mielenkiintoa liittokokoukseen lähtemiseen löytyy, kannattaa asiasta kysellä omalta Medisiinariliiton hallituksen paikallisedustajalta.

Vuosijuhlassa on tiedossa hauskaa ohjelmaa, musiikkia ja tietenkin sitsilauluja. Opiskelijajärjestöissä ahertaminen on vapaaehtoistyötä muiden hyväksi, ja juhlassa palkitaankin kevätliittokokouksen kannattamia SML-aktiiveja ansiomerkein heidän pitkäuurteisesta työstään muiden hyväksi. Iltajuhlan jälkeen jatkot ovat paikallisen jäsenseuran kerhotiloissa. Toivottavasti nähdään syksyllä juhlavissa merkeissä!

Liitto elää ja on voimissaan.

Juho Aaltio, LK
Suomen Medisiinariliiton hallituksen jäsen,
Lääketieteenkandidaattiseuran hallituksen jäsen

(Julkaistu alun perin NLY:n lehdessä 3/2015)