Mediisinariliitto mukana Lääkärifoorumilla

Lääkäritalolle kerääntyi aurinkoisena päivänä runsas joukkio keskustelemaan erikoislääkärikoulutuksen uudistuksesta. Edustettuina oli eri yliopistoja sekä sairaanhoitopiirejä ympäri Suomen. Päivän aikana kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja asiantuntijoilta sekä puitiin yhdessä työpajoissa koulutusväyliä, valintamenettelyä, osaamisperusteisuutta sekä koulutuksen laatua. Medisiinariliiton edustajat osallistuivat työpajaan koskien koulutusväyliä ja valintamenettelyä.

Valintamenettelyn ehdotus oli saanut lausuntokierroksella useita kommentteja ja näiden pohjalta muokattu ehdotus olisi tarkoitus jättää koordinaatiojaokselle elokuussa. Tavoiteaikataulu on edelleen uuden valintamenettelyn pilotointi syksyllä 2019.

Työpaja-keskustelussa nousi esille monen erikoislääkärin erikoisaslasurffailu-tausta hyvänä kokemuksena ja sattuman iso osuus erikoisalan valinnassa. Keskustelijat pitivät siis mahdollisuutta kokeilla eri aloja ja muuttaa mielipidettänsä ilman, että siitä on merkittävää haittaa urakehitykselle tärkeänä.

Keskustelu koulutusväylistä työpajassa oli reipasta. Vielä on avoinna miten koulutusväylät toteutetaan, kenen vastuulla niiden järjestäminen on sekä muita keskeisiä kysymyksiä. Avoimia kysymyksiä liittyy myös SOTE:en, maakuntiin, yliopistojen ja palvelujärjestelmien suhteeseen sekä yhteistyöhön, sillä nämä vaikuttavat runsaasti koulutuksen järjestämiseen sekä suunnitteluun. Kuitenkin keskustelijat pitivät joustavia, henkilökohtaisia, selkeitä suunnitelmia olennaisina.

Eri tahoilla on herännyt huoli muun muassa koeajan ja haastatteluiden järjestämisestä sekä mitä käy jo olemassa oleville erikoistumisoikeuksille. Nämä kysymykset on huomioitu ja valmistelevat taho näihin vastaa aikanaan.

Nyt liputetaan uudistuksen todellisen toteuttamisen, yhteistyön ja synergian puolesta!