FiMSIC tarjoaa kaikille Medisiinariliiton jäsenille väylän kansainväliseen toimintaan! Lisää tietoa toiminnasta osoitteessa https://fimsic.fi/ sekä instagramissa @fimsicfinland ja Facebookisssa nimellä FiMSIC.

Mikä FiMSIC?

FiMSIC (Finnish Medical Students’ International Committee) on Suomen Medisiinariliiton ulkoasiainvaliokunta. FiMSIC huolehtii lääketieteen opiskelijoiden kansainvälisistä suhteista ja järjestää aktiivista toimintaa kaikilla viidellä lääkispaikkakunnalla. FiMSICin ydintoimintaa ovat opiskelijavaihdot ympäri maailmaa sekä kaupunkikohtaiset, kansalliset ja kansainväliset projektit.

Linkkinä kansainväliseen toimintaan

FiMSIC edustaa suomalaisia lääketieteen opiskelijoita lääketieteen opiskelijoiden maailmanjärjestössä IFMSA:ssa (International federation of Medical Students’ Associations). IFMSA on maailman suurin opiskelijajärjestö – sen jäseninä on yli miljoona opiskelijaa 125 eri maasta! IFMSA toimii valiokunnittain samoilla aihealueilla kun FiMSIC. IFMSA järjestää kahdesti vuodessa maailmanlaajuisen yleiskokouksen sekä muutamia kertoja vuodessa alueellisia tapaamisia. Yleiskokoukseen lähtee myös Suomen delegaatio, joka koostuu innokkaista ja kiinnostuneista lääketeiteen opiskelijoista. FiMSIC tekee tiivistä alueellista yhteistyötä Pohjoismaiden sekä Euroopan lääketieteen opiskelijajärjestöjen kanssa.

Miten FiMSIC toimii?

FiMSIC:n päätoimintamuodot ovat harjoittelu- ja tutkimusvaihtojen järjestäminen sekä runsas projektitoiminta kansanterveyden, seksuaaliterveyden, rauhan- ja ihmisoikeuksien sekä kansainvälisen terveyden opetuksen saralla. Koulutustoiminnalla on tärkeä rooli FiMSIC:ssä.

Opiskelijavaihtoon?

Kansainväliseen harjoittelijavaihtoon lähtee vuosittain noin 120 suomalaista medisiinaria jokaiselle mantereelle. Vaihtomuotoja on kaksi: harjoitteluvaihto, jossa toimitaan amanuenssia vastaavassa toimenkuvassa sairaalalla sekä tutkimusvaihto, jossa osallistutaan tutkimusryhmän toimintaan. Kaikki Suomen Medisiinariliiton jäsenet voivat hakea FiMSIC-vaihtoihin. Vaihtoonhaku järjestetään joka vuosi syksyisin ja siitä tiedotetaan kandiseuran sähköpostilistoilla sekä FiMSICin nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Projektitoiminta Suomessa

FiMSICin projektitoiminta on erittäin aktiivista. Kaupungeissa toimivia projekteja ovat muun muassa S.U.L.L.E.-seksuaaliterveysprojekti, Nallesairaala sekä erilaiset koulutus- ja keskusteluiltamat. Kansallisella tasolla järjestetään vuosittain National Meeting -koulutusviikonloppu vaihtelevasta aiheesta sekä yhdessä SML:n kanssa lääketieteen koulutukseen keskittyvä MedTalks tapahtuma. FiMSIC kehittää projektitoimintaansa jatkuvasti ja tavoitteenamme on kattaa lääketieteen koulutuksessa vähemmän käsiteltyjä aiheita.

FiMSIC lähellä

Kaikissa Suomen lääketieteellisissä tiedekunnissa toimii FiMSICin paikallistoimikunta. Paikallisvirkailijat järjestävät tapahtumia, kuten hyväntekeväisyysjuoksuja ja keskusteluiltamia, joihin kaikki medisiinarit ovat tervetulleita osallistumaan.

Lisäksi paikallisvirkailijat hoitavat käytännön järjestelyjä ja järjestävät kummien kanssa ohjelmaa vaihto-opiskelijoille.

Kansallinen koordinaatio

Kansainvälistä toimintaa koordinoi FiMSICin johtokunta, jonka muodostavat kansalliset virkalijat sekä jokaisen kaupungin paikallispuheenjohtaja.  Johtokunta kokoontuu lähes joka kuukausi etänä tai vuorotellen kaikissa kaupungeissa, joissa on lääketieteellinen tiedekunta. Syyskuun johtokunnan kokous on ns. National Meeting, jossa on runsaasti ajankohtaiseen teemaan liittyvää koulutusta FiMSIC:n toiminnasta kiinnostuneille.

Mukaan toimintaan? Lisää tietoa FiMSICin toiminnasta löytyy osoitteesta www.fimsic.org. Meidät löytää myös Instagramista @fimsicfinland ja Facebookista nimellä FiMSIC. Kaupunkien paikallisvirkailijat vastaavat myös mielellään kysymyksiisi sähköpostitse osoitteessa kaupunki (a) fimsic.org