Lääketieteen opiskelijat: Lääketieteen koulutuksen ongelmakohtiin on puututtava viipymättä

Kannanotto 15.6.2018
Julkaisuvapaa kello 10:00

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisi perjantaina 15.6. historian ensimmäisen lääketieteen peruskoulutusta koskevan arvioinnin loppuraportin. Karvi listaa raportissaan useita kohteita suomalaisen lääketieteen koulutuksen laadun parantamiseksi. Erityisesti arvioinnissa nostetaan esille liian suurten opetusryhmien aiheuttamat ongelmat ja tarve yhdenmukaistaa eri tiedekuntien opetustavoitteita.

Suomen Medisiinariliitto ja lääketieteen opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat vaativat yliopistoja ja opetus- ja kulttuuriministeriötä tarttumaan toimeen koulutuksen laadun turvaamiseksi.

“On hienoa, että lääketieteen perusopetusta on kattavasti arvioitu. Nyt ministeriön ja yliopistojen on viimeinkin aika laittaa opetukseen liittyvät ongelmakohdat kuntoon”, toteaa Suomen Medisiinariliiton puheenjohtaja Jesper Perälä.

Arvioinnissa todetaan lääketieteen alojen suurentuneen sisäänottomäärän näkyvän vähentyneenä mahdollisuutena käytännön taitojen harjoitteluun. Erityisesti sairaalan klinikoilla järjestettävä opetus on kärsinyt siitä, että opetettavia on liikaa suhteessa resursseihin. Perälän mukaan tämä on ongelma, jota opiskelijat ovat jatkuvasti nostaneet esille.

“On kestämätöntä, jos valmistuvat lääkärit eivät ehdi opiskeluaikanaan harjoitella käytännön taitoja riittävästi. Koulutuksen laadun turvaamiseksi opiskelijoiden sisäänottomäärän pienentäminen tai resurssien saattaminen opiskelijamäärää vastaavalle tasolle on välttämätöntä”, Perälä linjaa.

Raportissa todetaan, että parannettavaa on myös opetustavoitteiden yhdenmukaisuudessa eri yliopistojen välillä. Erityisesti olisi lisäksi kiinnitettävä huomiota siihen, että potilaan kohtaamista, diagnoosin asettamista ja vaikeiden tilanteiden kohtaamista opetettaisiin kattavasti.

Vaikka suomalainen lääketieteen koulutus on tasokasta, näkevät opiskeljat tärkeänä, että näihin kehittämiskohteisiin puututaan.

“Lääketieteen opiskelijoita yhdistää halu hoitaa potilaansa mahdollisimman hyvin. Siksi on tärkeää, että kaikkialla Suomessa lääketieteen peruskoulutus on tasoltaan ja tavoitteiltaan laadukasta ja että se kattaa laajasti lääkärin tärkeimmät taidot”, Perälä päättää.

Jesper Perälä

Suomen Medisiinariliitto ry