Sektoreiden kuulumisia 3/2015

Työelämäsektori haluaa syksyllä kuulla kandien kesätyökokemuksista. Työpaikka-kysely on suoritettu kaikissa kaupungeissa – samassa yhteydessä on voinut jättää Vuoden Työpaikka-ehdotuksen. Sektori on seurannut myös aktiivisesti erikoistumisuudistusta, jonka vaiheista kandiseuroille tarjotaan ajankohtaisia kuulumisia.

Syksyn isoimpana toimintasuunnitelman vaatimana projektina hyvinvointi- ja kansainvälisyyssektori toteutti SML:n hallituksen ja kaikkien kandidaattiseurojen yhteisen excun Riiaan. Excutoimintaa yksittäisillä jäsenseuroilla on ollut vähintään yhtä kauan kuin lääketieteen opetusta Suomessa, mikä ilmenee LKS:n ja Thoraxin historiasta. Tämä oli kuitenkin parhaan tietomme mukaan ensimmäinen kaikkien kandidaattiseurojen yhteinen excu ulkomaille. Lopulta valtaosan käytännön järjestelyistä toteutti RiSLO, Riian suomalaiset lääketieteen opiskelijat, siitä iso kiitos heille. Sektori pitää tätä yhteisexcua erittäin onnistuneena pilottikokeiluna. Myös suomalaiset noin 25 osallistujaa sekä vastaava määrä Riiassa opiskelevia olivat excuun erittäin tyytyväisiä. Samalla hallitus sai kartoitettua edunvalvonnallista tilannetta Riiassa, missä nyt opiskelee jo lähes vastaava määrä suomalaisia kuin Tartossa, missä hallitus oli viime vuonna exculla tapaamassa TaSLO:n edustajia. Syksyllä sektorilla on isompana tapahtumana näillä näkymin ainoastaan enää liittokokouksen yhteydessä oleva sektoritapaaminen, josta liittokokouskutsujen yhteydessä tiedotetaan tarkemmin. Jatkuvaa vaikuttamistyötä on toki silti jatkuvasti.

2015-10-25 17.06.26

Koulutuspolitiikka- ja tiedesektorin syksy on kulunut valmistellessa kevätliittokokouksessa aloitettua kirjettä kliiniselle opettajalla, sekä valmistautuessa halloped-tapaamiseen. Halloped-tapaaminen järjestetään tänä syksynä 6.-7.11. Helsingissä SML:n ja Lääkäriliiton yhteistyönä. Halloped tarkoittaa hallinnon opiskelijaedustajaa, ja tapahtuman tarkoituksena on tuoda yhteen niin opiskelijaedustajat ja yliopiston työntekijöiden edustajat eri lääkiskaupungeista keskustelemaan tärkeistä ajankohtaisista asioista.

Viestintä- ja markkinointisektori sai hyviä ideoita Tuohilampiseminaarin ryhmätyöskentelysessiossa, minkä seurauksena se rupeaa ideoimaan uutta julkaisua SML:lle. Julkaisun olisi tarkoitus koota kokoon kunkin kandiseuran omien lehtien vuoden parhaat jutut yhteen ja täten tuoda kandiseurojen toimintaa paremmin toistensa tietoon. Julkaisuun on tarkoitus kerätä myös ennen julkaisematonta materiaalia. Loppusyksy on tarkoitus käyttää vuoden keskeisten projektien hiomiseen.