Hei kandi! Oletko menossa tulevana kesänä lääkärin töihin tai amanuenssiksi?

Kokosimme sinulle tietopaketin ja hyödyllisten linkkien listan, jonka avulla voit varmistaa, että muistit kaiken olennaisen tulevia kesätöitä ajatellen. Lisäksi löydät ohjeita, mihin olla yhteydessä mahdollisten ongelmatilanteiden sattuessa.

SML on julkaissut Kandin työoppaan, joka on tiivistetty kooste lääketieteen kandidaatteja koskevista kunnallisesta lääkärien virkaehtosopimuksesta (LS) ja kunnallisesta yleisestä työ- ja virkaehtosopimuksesta (KVTES). Kuulostaa monimutkaiselta, mutta Kandin työoppaaseen on kirjattu selkokielellä rautalangat suoraksi vetäen tärkeää tietoja kandin oikeuksista.

Ennen kesätöitä lääkärin sijaisena on hyvä käydä myös läpi SML:n Muistilista töihin, jossa on lueteltuna kattavasti kaikki, mitä kesätöihin mennessä tulee muistaa. Tämä on siis hyvä kaikkien lääkärin töihin menevien 4. vuosikurssin suorittaineiden käydä läpi. Myös Lääkäriliitto on julkaissut vastaavan tyylisen Kesätöiden muistilistan.

Lääkäriliiton julkaisema Työsopimuksen muistilista auttaa sinua käymään läpi työsopimuksen tärkeimmät kohdat. On hyvä varmistaa, että olette työnantajan kanssa varmasti samassa ymmärryksessä työn toimenkuvasta, työajoista ja muista tärkeistä asioista.

Lääkäriliiton julkaisema Juridiikan muistilista auttaa muistamaan lääkärin tehtävissä toimivan oikeudet ja velvollisuudet. On tärkeää pitää mielessä, että lääkärin sijaisena vastaat itse omasta toiminnastasi.

Lääkäriliiton lakimiehet ja Jukon luottamusmiehet ovat myös käytettävissä jo opiskeluaikaisiin työtehtäviin liittyvissä pulmatilanteissa.

Mahdollisissa ongelmatilantiessa, voit olla yhteydessä Lääkäriliittoon tai Medisiinariliittoon. Tarvittaessa osaamme ohjata sinua eteenpäin oikeille tahoille.